Vecka 35

Hej allihop! En ny vecka smyger sig på och såhär säger gravid.se

Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Brösten är nu tyngre och bröstvårtorna blir större.

Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymme så det fyller ut nästan hela livmodern.


Trött tjej på bilden... :)


Att sitta eller ligga ner är inte riktigt min grej just nu. Det gör galet ont i magen och av nån anledning så är jag väldigt öm på vänster sida om magen.. *suck* Jag försöker att röra på mig så mycket som möjligt även om mina höfter blir lidande.

Har inga större svårigheter med rörligheten då jag inte är så stor men magen är rätt tung och otymplig så att gå fort funkar inte riktigt. :)
Gick runt på stan i 3 timmar igår och sen direkt till Carindale och gick omkring där i 2 timmar (efter att ha skurat badrummet, vattnat gräsmattan, flyttat utemöblerna till framsidan och vikt tre lass med tvätt) så jag var rätt trött i benen när jag kom hem. La mig ner en stund men det är faktiskt snäppet värre så jag halvlåg i en halvtimme innan jag gick upp och fortsatte att fixa med lite saker runt om i huset.Man skulle kunna tro att jag fått ADHD *hahaha*

Mina utslag blev självklart värre och har nu spridit sig upp på benen.. Så idag ska jag inte stressa..
Det enda jag har planerat är att baka ostglass nu på morgonen, åka till Dan Murphy's och köpa vin till Danny och sen iväg till barnmorskan för kontroll.
Vid 2-tiden ska vi åka och plocka upp Towella och sen ikväll är vi bjudna på middag hos Footy (eller jag bjöd in oss rättare sagt *s*).

Och så var det ju det här med vikten.. Det händer inte så mycket. Ska kolla med barnmorskan så att allt ser bra ut..


Start vikt: 66.4kg
Vikt denna vecka: 74,9kg (+0kg denna vecka)
Total vikt ökning: 8.5kg

Jag väntar fortfarande på att mina tuttar ska växa..Då kanske det blir liv och rörelse i siffrorna på vågen. :)

Ha en bra dag!!

Puss på er!

Kommentera här: