Lågt, Svenska Staten.. Jävligt lågt!

Helt ärligt!
 
Min bästa vän fyllde 30 i lördags och självklart ville jag ju skicka en liten present till henne. Dvs från Australien till Sverige. 
 
Istället för att få en avi som säger att det finns ett paket att hämta (vilket oftast gör en väldigt glad och nyfiken) så fick hon en faktura på 424kr..??!!
 
Postavgift 100kr + Mervärdeskatt 324kr
 
Jag ringde direkt till Postens tullavdelning och fick tala med ett riktigt mähä till människa..Snacka om pantad och hyffsat menlös.
Han förklarade så fint och försiktigt han kunde att ´staten vill ju också ha pengar´... Va?
 
Jag frågade då så försiktigt jag kunde (utan att avslöja att jag ville ge honom en ordentlig spark i arslet) för att klargöra vad han faktiskt sa.. ´Så du menar att hon månste betala skatt på en gåva som jag redan betalat skatt på här i Australien?´ 
´Ja, varan ska ju användas i Sverige och då vill staten ha sin del..´
´Men jag har ju redan betalat skatt på varan och hade hon varit här i Australien och köpt varan själv så hade hon fått tillbaka momsen när hon kom hem till Sverige via TaxFree, dvs. inte betalat nån skatt alls...´ Vid det här laget så väste jag mest mellan tänderna..
 
´Ja, men om hon beställde varan via nätet så hade hon fått betala skatt och då går gränsen vid 200kr istället för 400kr.´
 
Va fan spelar det för roll när min present har ett värde på 1500kr???!!! Det är ju likförbannat övergränsen...
 
Han fortsatte pladdra på om att staten behövde pengar och då sa jag tack och hej..Åh va jag önskade att jag hade en hemtelefon som förr så att jag hade kunnat slänga på luren i örat på honom. Det är inte samma sak att trycka på en pekskärm..
 
Så en varning till alla som bor i Australien.. Ska ni skicka hem paket så skriv inget värde över $50..
 
Gaaaaaaaaaah, va trött man blir!
 
Men men, paketet är framme iallafall.. Vet inte om hon hämtat ut det ännu därför väljer jag att inte nämna vad det är =)
 
Hej hopp!

Kommentera här: