Julbak och annat mys

Helgen har varit varit supermysigt trots allt som hänt. 

Millie var en riktigt trött tjej både fredag och lördag och pga steroiderna så blödde hon näsblod konstant. Stackars mammas lilla hjärta. 
Vi tog det hyfsat lugnt och höll oss inne så jag roade barnen (och mig själv) med att baka.

Först var vi dock tvungna att åka till affären för att inhandla några ingredienser och passade då på att äta lite morningtea på ett mysigt ställe i Carindale. 

På Toscanis :)



Mitt första försök till att göra pepparkaksdeg.. In i kylen i 24 timmar innan bakdags. 



Dags för lussebullar..






Väldans nöjd! :)


Millie var helt slut och somnade medans jag fixade skinkan.. <3

 


Chokladbollarna rullade jag på kvällen när barnen sov. Det var för varmt under dagen så chokladen blev för mjuk för att rulla. 


På lördag förmiddag så åkte vi till Ross å Margaret för att lämna över en choklad ask samt lussebullar som tack för hjälpen i torsdags. Där var även kusinerna Harry och Frankie så Jack fick leka av sig lite. Han höll på att få krupp av att gå inne hela dagarna. 

Ross åkte iväg en stund och när han kom tillbaka så hade han köpt en varsin höna till barnen :D  Barnen var helt lyriska :) Så dom satte in hönsen i hönsburen och döpte dom till Jack, Harry och Indy (Millie ville inte döpa sin efter henne själv). 

När vi åkte därifrån så var det dags för pepparkaksbak. 





Degen var mycket godare än köpt deg och kakorna är inte dumma dom heller :)

Senare på kvällen så slängde vi upp granen.. Kunde inte hålla mig till den 23:e...men det var ju inte långt ifrån :)


Igår, söndag, så mådde Millie mycket bättre så jag messade till pappan som jag bytte nummer med på barnens julfest för att se om han och hans son ville hitta på nånting. 
Han sa att de var på väg till Manly så vi kunde ses där. 

Jag och barnen åkte först iväg till biltvätten (vilket barnen älskar) :)

Sen bar det iväg till Manly. När vi kom dit så kunde jag inte se Kieran eller hans son så vi slog oss ner och barnen hoppade i vattnet direkt. Det är en pool som tar in havsvatten och ligger precis bredvid stranden. På grund av ebb så var det kilometer av strand innan man kom till vattnet. 

Jag hann i princip ta på mig min bikini och smörja in mig med solskydd innan jag halkade och började grina. 
Jag förstod inte först hur allvarligt det var tills han satte sig på kanten och jag såg hans blodiga fot. Jag försökte skölja av foten men han hade skrapsår på hela ovansidan som blödde och jag kunde inte se hur pass illa det var med hans stortå. Jag bar upp honom till gräset och försökte då honom att lugna ner sig medans jag torkade upp blodet med några näsdukar som jag hade i väskan (inte tillräckligt). 

Jag såg att en liten bit av toppen av tån saknades så jag behövde ett plåster eller fem. 
En äldre kvinna kom fram och frågade om jag behövde hjälp med nånting och jag frågade efter plåster. Hon skulle gå och kika men så fort hon gått så kom en man till räddning med en första hjälpen låda han hade i bilen (memo till mig själv att skaffa en sån). Han plåstrade om Jack ordentligt medans kvinnan kom tillbaka med choklad till barnen. Underbara människor <3




Jack ville inte åka hem så jag sa att vi kunde gå till andra sidan poolen där det fanns en lekpark så han kunde gunga en stund. När jag försökte packa på mig alla väskor så kom kvinnan till undsättning tillsammans med sin son. De hjälpte mig att bära allt så jag kunde bära Jack. Halv vägs förbi poolen (den är ganska lång) så fick jag syn på Kieran så vi stannade och slog oss ner. 
Han kunde inte tro vår otur men tog sig an Millie och lekte med henne å Kellan (hans son). Jag satt och tröstade Jack en stund och det tog bara ca 10 minuter innan han var sitt glada jag igen. Han satt på kanten av bassängen och kastade en tennis boll till barnen och lekte med en liten vattenkanna.. :) 

Jack haltade omkring på sin fot trots att jag bad honom att säga åt mig att hämta saker åt honom. Tuff kille det där :)

Vi åt lunch tillsammans och badade en liten stund till. Denna gång fick jag chans att doppa mig lite då Kieran lekte med Jack. 






Vid två tiden så åkte vi hem då barnen var rätt trötta. 
Mille sov en stund medans Jack å jag låg i soffan och tittade på tv. Jag tog bort hans bandage och var glatt förvånad över hur rena och fina alla sår var. Mannen med bandagen visste vad han gjorde. 
Så Jack fick några Minion plåster och han var helnöjd. 

När Millie vaknade så var det dags att dekorera pepparkakorna.. (3 dagars jobb det där med pepparkakor..hahaha)


Millie hade jätteroligt och vi dekorerade ca 100 pepparkakor (inget skämt)..

Så en låda pepparkakor fick följa med till dagis idag och resten ska fördelas över olika juldejter :)

Jack haltar fortfarande och vaknade flera gånger under natten men tån ser ut att läka ordentligt.. Mammas lilla hjärta <3


Hade grannen över på fika i lördagskväll och när vi satt där i ljuset av julgranen och min ljusslinga i fönstret så fick jag faktiskt lite julkänsla. Det fick mig att minnas mina te kvällar med Pillis..som jag saknar dig <3



Nu är jag på väg till jobbet.. Tredagars vecka, jag tackar jag! :)

Hej med er så länge! 

Kommentera här: