Cairns med omnejd :)

Vilken vecka det har varit!! :)

I mandags sa tog vi det ganska lungt pa morgonen och packade ihop allt vi skulle ha med oss pa resan. Vi tog halv 10 bussen harifran in till the Valley dar vi hoppade pa taget till flygplatsen. Allt gick sa himla smidigt sa vi var framme alldeles for tidigt :)
Vi at frukost pa nat fik och sen satte vi oss ner och spelade Kille. Gick och inforskaffade lite godis och sen en bok (da jag bett Pillis ta med sig en av hennes bocker som hon haft med sig och det visade sig att jag redan last den *suck*)

Flyget blev ca 1 timme forsenat pga sjukdom och misstankt baggage... Typiskt! Men vi kom ivag iallafall..

Har flyger vi over det Stora Barriarrevet..  :)

Nar vi kom fram sa var vi inbokade pa en buss som skulle ta oss till vart hostel och det tog ca 15 minuter.
Sa vi var framme runt 16.30..

Rummet var helt okay med en kyl, tv och en hylla att lagga och hanga klader i.

Nar vi gjort oss hemmastadda sa tog vi en prommis in till stan (knappt 10 minuter) och gick forbi The Night Markets dar vi hittade en tjej som gjorde halsband. Forst sa skrev hon vara namn pa sma riskorn som hon sen stoppade in i sma behallare med lite vatska och glitter samt ett riskorn som det stod Best friends pa, sen satte hon behallarna pa varsina laderband. Har inte lyckats ta ett foto annu men ska forsoka senare..

Efter marknaden sa gick vi till en restaurant och kakade middag. Den var dock ingen hojdare sa vi kom snabbt darifran. Gick sen till en turistbyra brevid och bokade in tva aktiviteter for tisdagen och onsdagen.
Nar allt var betalt och klart sa gick vi till vart hostel och det blev tidig sang for oss.

Tisdag morgon:
Gick upp ganska tidigt, duschade och promenerade sen ner till hamnen och checkade in oss pa Down Under Cruise & Dive och hoppade ombord. :)

Efter nan timmes fard sa stannade vi vid en bit av barriarrevvet dar vi fick dyka och snorkla. Jag och Pillis hade bokat in oss for introduktions dykning men det gick inget vidare. Val i vattnet sa fick vi halla i ett handtag far att gora oss bekvama med tanken att andas genom en syrgastub och allt det dar men jag fick panik och borjade hyperventilera varje gang jag stoppade huvudet i vattnet. Forsokte verkligen att fokusera men det gick inte.
Sa det var bara for mig att ga upp och Pillis kom strax darefter med liknande problem.
Jag har kommit pa nu i efterhand att jag alltid kanner starkt obehag om jag inte kan andas genom nasan och paniken kryper sig alltid pa. Jag haller fortfarande pa att bli sams med snorklingen men aven dar sa maste jag stanna upp da och da for att ta av mig masken och andas.
Men men, snorklade gjorde vi iallafall och det fanns fiskar att titta pa sa det var helt okay. :)

Vi akte sen vidare till ett annat stalle och snorklade.. Akte aven med en undervattensbat sa vi kunde ta lite bilder :)

Det bjods pa lunch, snacks och underhallning (aven om snubben sjong forjavligt *s*)

Sahar bra var underhallningen!! :)

Val hemma igen sa promenerade vi till hostelet forst da vi ville duscha innan middagen. Pa vagen sa gick vi forbi ett fladdermusnaste och tog lite kort. :)

Efter duschen sa promenerade vi ner till La Pizza dar va at middag och lyssnade pa live musik :)

Efter middagen sa blev det en prommis hem och sen sangen.

Onsdag morgon:
Vi gick upp tidigt och blev hamtade halv 8. Vi skulle ivag pa Go wild day tour upp till Cape Tribulation via Port Douglas (sa hogt upp i landet har jag inte varit tidigare)
Forst begav vi oss ivag mot The Rainforest Habitat Wildlife Sanctuary men stannade forst pa vagen langs Captain Cook Highway och tittade pa utsikten.

Inne pa djurparken sa matade vi kangurur, wallabys och holl i en liten krokodil :)

Southern Cassowary
(fridlyst, har ocksa sett en live sist jag var i Cairns forra gangen *s*)

Efter rundvandringen (och en efterlangtad cappuccino) sa akte vi vidare mot Mossman Gorge Rainforest for en liten promenad och ett dopp for dom som ville.

Efterat sa akte vi vidare till Daintree River dar vi at en latt lunch och sen var det dags for krokodilsafari :)

Det var riktigt coolt att se alla krokodiler men blev nagot nervos nar alla i baten gick over till ena sidan for att se. Trots att guiden sa klart och tydligt att istallet far att riskera att valta baten sa skulle han vanda sa att alla fick en chans att se. Idioter! Men vi overlevde :)

Vi akte sen vidare mot Cape Tribulation men stannade langs vagen vid Alexandra Lookout och tittade ut over havet..

Nar vi kom fram till Cape Tribulation Beach sa tog vi en liten prommis och tittade pa sma krabbor i sanden.
Vissa badade men det var pa egen risk da det fanns krokodiler i omradet. :)

Sen bar det ivag till Cairns igen.. en tre timmars bilresa med underbar solnedgang..

Nar vi kom hem sa blev det en snabb dusch och sen gick vi ner pa stan. Vi klurade lite pa vad vi skulle ata och tillslut sa hamnade vi pa Casa De Meze dar vi at kanguru, krokodil och emu pa grillspett med ris! :)
Kul att ata allt man sett under dagen. Krokodilen var ingen hojdare, segt och knappt nan smak, men kangurun var god som vanligt. Blev valdigt overraskad nar det kom till emun som var rott kott (trodde att det skulle vara vitt) och det var riktigt smakrikt. Bade jag & Pillis tyckte om det. :)

Vi var valdigt trotta nar vi kom hem och gick direkt och la oss
(aven om vi hade skratt attacker en stund efter ett missforstand pa vagen hem) :)
Pillis: 'Palmer ser ut som stjarnor...'
Jag: (Tittar pa en palm med en stjarna i bakgrunden och fattar ingenting) 'Ja dom ar ju javligt lika' och pekar pa palmen och stjarnan..

Pillis menade ju faktiskt att underifran sa har bladen formationen av en stjarna.. Hahaha..blev lite forvirrat dar ett tag.

Torsdag morgon:
 Gick upp 10 i 4 pa morgonen och gjorde oss iordning far att aka hem.
Bussen till flygplatsen plockade upp oss kl.4.10 och vi var dar runt 20 over.
Val dar sa kunde jag inte checka in i automaten sa jag var tvungen att be om hjalp vid check-in disken.
Tjejen dar tittade pa mina papper och sa sen att 'det har flyget var igar'.
Helt allvarligt!!!!
 Jag hade lyckats boka fel plan (sista gangen jag bokar flera olika resor samtidigt. Bokade ju aven Sydney resan. Sen tror jag att jag skippar vinet ocksa i samband med flygbokning. *hahaha*).
Efter manga om och men sa var vi tvungna att boka om med samma bolag (da jag skulle jobba nar jag kom hem) och sjalvklart sa hade dom inga billiga biljetter kvar sa jag fick slanga ut $700 vilket var mindre roligt. *SUCK*

Nar vi sen skulle ga igenom med vaskorna sa fastnade vi en stund da jag glomt satta pa locket pa min solskyddsspray (?) och sen ville dom kolla mig for droger och sprangamnen.. Tack for den!
Val inne i terminalen sa tog vi en efterlangtad kaffe med muffins och kom pa planet i god tid.
Landade i Brisbane strax efter 8 och var hemma strax innan 9.

Det blev ett valdigt langt inlagg nu och det har hant en massa annat efter att vi kom hem ifran Cairns men det far bli i ett annat inlagg.