Lugnet innan stormen..

Nu var det så där länge sedan jag skrev igen...men det har varit fullt ös medvetslös med jobb, sjukdom, fixa inför julen och andra sociala aktiviteter..
 
Jag kommer att blogga om några event i delar så jag börjar med stormen som slog till den 27 November vilket var den värsta på över 30 år..
 
Vi stänger kl.16 på onsdagar och jag var fast med en kund tills tio över. Jag släppte ut honom och allt såg ut som vanligt ute, blå himmel och sol. Jag satte mig ner vid skrivbordet igen för att göra klart allt inför hemgång och 10 minuter senare så var det kolsvart ute och det började ösregna. 
 
Jag tittade på klockan och tänkte att om jag springer nu så hinner jag till bussen som går 16.45.. Så jag tog min väska och mitt paraply och begav mig. För att gå till min busshållsplats så måste jag korsa 3 gator..det är ca 150m mellan varje korsning.. så inte speciellt långt med andra ord..
 
Nu hade jag dock inte räknat med den styrka som vinden hade och innan jag hunnit till första korsningen så var mitt paraply i tusen bitar.. Måste också medge att det var förenat med livsfara att ens hålla i ett paraply då det inte gick att röra sig normalt. Du gick dit vinden tog dig...även utan paraply. Jag fick luta mig framåt och kämpa med varje steg jag tog. Det var rent ut sagt läskigt att korsa gatan då jag knappt såg nånting och kände på mig att bilisterna såg ännu sämre. Innan jag nåt andra övergångstället så var jag genomblöt (och då menar jag genomblöt, kunde krama ur både bh och trosor när jag kom hem!). 
 
När jag korsade sista gatan så kom haglet.. Inte så stora till en början, som en tio-krona i omkrets, men ont gjorde dom. När jag kom fram till biblioteket där min busshållsplats ligger så tog jag skydd under tak mot väggen där alla andra gömde sig. Det var då stormen tog till ordentligt.. Hagel större än bandybollar, vind som slet med sig cyklar som stod parkerade intill oss (som vi fick jaga och sen hålla i), en buss passerade och måste ha fått hagel på sig för helt plötsligt så slets hela framrutan av med vindrutetorkare och hela kitet. En bil svängde in på våran gata och pang sa det så åkte hans bakruta! En sak är säker och det är att vi kan skatta oss lyckliga att ingen dog eller blev allvarligt skadad i denna storm.
 
Trafiken stannade av totalt då det inte gick att se nånting.. Vinden var så sjukt stark att man inte såg nånting pga allt regn som slets sidvägs..
 
Tog några bilder och filmklipp efter det stora haglet och vinden avtog (annars hade jag blivit av med luren kan jag lova).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag var tvungen att ringa Marg och be henne hämta barnen åt mig då jag inte hade en aning om hur lpng tid det skulle ta att komma hem. Otroligt nog så var stormen över efter ca 20min men förödelsen var otrolig.. Ca $100miljoner i skador..
Flera som jag känner fick deras rutor inslagna på huset, tak slets av och jag vet inte hur många som fått sina bilar avskriva av försäkringsbolagen.. Bland annat min gamla Santa Fe.. Inte mycket kvar utav den.. Då den inte ens var 2 år gammal så kommer Danny att få ut en ny bil.. Kul för honom.. 
 
Resan hem tog lite längre än vanligt då buss tunnlarna var fulla med vatten samt galet mycket bråte och nedfallna träd på vägarna.
 
 
Vi har haft två stormar till sen dess men de har inte riktigt varit lika läskiga.. Blev dock lika dränkt som tidigare. Måste införskaffa mig en regnjacka..bums! Det är ju sommar här, vilket innebär storm storm och åter stormväder.
 
 
Puss på er!
 
 

Kommentera här: